Informacje dla podróżnych

O czym należy pamiętać przed odlotem?

Przed wyjazdem z domu należy upewnić się czy zabraliśmy wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do przekroczenia granicy dokumenty tożsamości (dowód- kraje UE, bądź paszport) oraz bilet lotniczy. Na lotnisko należy przybyć z wyprzedzeniem dwugodzinnym. Odprawa graniczna bywa bardzo czasochłonna, dlatego aby przyspieszyć ten proces należy wcześniej przygotować dokumenty- dowody tożsamości oraz karty pokładowe. W czasie kontroli bezpieczeństwa należy usunąć wszystkie metalowe przedmioty-bilon, klucze, zegarki czy paski z klamrami oraz sprzęt elektroniczny. Wcześniej wspomniane przedmioty należy włożyć do specjalnych kuwet znajdujących się przy stanowisku odprawy biletowo- bagażowej (check-in). W dużej kuwecie, w celu przyspieszenia odprawy bezpieczeństwa, warto jest również umieścić okrycia zwierzchnie, które mogą zawierać metalowe elementy- żakiety, marynarki czy kurtki.

Wraz z bagażem podręcznym przechodzimy również przez odprawę graniczną. Należy pamiętać, aby w walizce czy torbie nie umieszczać zabronionych przedmiotów, w szczególności ostrych narzędzi czy płynów w opakowaniach większych niż 100ml. Bagaż podręczny powinien zostać oznakowany, imieniem i nazwiskiem, adresem oraz numerem telefonu.

Pamiętaj, nie bierz bagażu od osób trzecich! Nie dotykaj opuszczonych walizek czy pozostawionych na lotnisku toreb!

Bagaż

Podróżni latający samolotami rejsowymi oraz czarterowymi, w zależności od linii lotniczych, mogą zabrać ze sobą w podróż bagaż podręczny oraz bagaż główny lecący z nami w luku bagażowym. Waga bagażu określana jest szczegółowo przez przewoźnika i nie należy jej przekraczać. Za każdy nadprogramowy kilogram bagażu należy uiścić dodatkową opłatę, dlatego warto jest zważyć wcześniej swoje walizki. Wózki dziecięce oraz wózki osób niepełnosprawnych nie są wliczane w wagę bagażu i podróżują z właścicielami. Po wejściu na pokład samolotu należy przekazać je stewardessą, które umieszczają sprzęt jeżdżący w specjalnym luku.

W bagażu kabinowym nie powinny znajdować się ostre narzędzia oraz przedmioty o ostrych krawędziach, instrumenty tępe oraz substancje łatwo palne. Lista przedmiotów zakazanych do przewozu znajduje się na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego http://www.ulc.gov.pl/

Zgodnie z prawem obowiązującym na ternie Unii Europejskiej podróżujący, na teren strefy portu lotniczego oraz na pokład samolotu, wnieść może płyny, aerozole i żele nie przekraczające pojemności 100ml, pod warunkiem iż zostaną one poddane wcześniejszej kontroli bezpieczeństwa. Wnoszone substancje zostaną sprawdzone pod kątem wykrywania płynnych materiałów wybuchowych przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń.

Płyny zakupione, za punktem kontroli kart pokładowych, w punktach sprzedaży umieszczane są w specjalnych torbach umożliwiających łatwe stwierdzenie ich naruszenia. W torbie, wraz z płynami umieszczany jest dowód ich zakupu, ważny przez 24godziny. Podobnie sytuacja w wygląda w odniesieniu do towaru zakupionego na pokładzie statku lotniczego, w strefie bezcłowej.

Bagaż nadwymiarowy/ nietypowy

Podróżni przewożący bagaż nadwymiarowy bądź nietypowy taki jak sprzęt sportowy, sprzęt muzyczny czy sprzęt łatwo tłukący się powinni poinformować o tym fakcie linię lotniczą w trakcie składania rezerwacji. U przewoźnika uzyskacie Państwo szczegółowe informacje dotyczące przewozu przedmiotów ponadstandardowych i warunków ich transportu.

Niektóre linie lotnicze naliczają dodatkowe opłaty związane z transportem bagażu ponadpodstawowego.

Przedmioty zabronione i dozwolone

Prawo UE, szczegółowo określa listę przedmiotów zabronionych i dozwolonych w transporcie lotniczym oraz przypadki odstępstwa od ustalonych reguł. Operator kontroli granicznej, kontroli bezpieczeństwa może usunąć z bagażu wszystkie przedmioty wzbudzające jego wątpliwość w zakresie ochrony obowiązującej w lotnictwie cywilnym. Wskazana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego lista przedmiotów dowolnych i zabronionych ma jedynie charakter poglądowy.

Wartość bagażu, jego ilość oraz wielkość, ustalana jest przez operatora linii lotniczych. Szczegółowe informacje, zawarte są w umowie przewozowej. W razie wszelkich wątpliwości należy skontaktować się z przewoźnikiem, bądź zapoznać się warunkami lotu na stronie internetowej linii samolotowych.

Płyny, aerozole, żele

Pasażer linii lotniczych, według prawa Unii Europejskiej, na pokład statku lotniczego wnieść może płyny, żele, aerozole o łącznej pojemności 100ml/100g. Wspomniane substancje poddawane są w Punkcie Kontroli Bezpieczeństwa i powinny zostać umieszczone w specjalnej, hermetycznie zamkniętej torbie, o przybliżonych wymiarach 22 cm x 15 cm. Jeden pasażer może przenieść przez granice jedną taką torbę z płynami, aerozolami i żalami.

Na pokład samolotu dozowane jest wnoszenie jedzenia oraz pokarmów dla niemowląt (mleko w proszku, mleko płynne, woda, soki owocowe) przeznaczone do spożycia w trakcie lotu, pod warunkiem, iż pozostają one fabrycznie zamknięte.

Leki

Pasażer linii lotniczych ma również prawo do przewożenia leków w bagażu kabinowym, w sytuacjach w których są one niezbędne. Operator ma prawo zażądać dowodu autentyczności leków. Pasażerowie przyjmujący leki powinni posiadać również zaświadczenie od lekarza oraz dokumentacje odnośnie przyjmowania przewożonych substancji. Leki, podobnie jak substancje płynne oraz żywność, powinny zostać umieszczone w plastikowej torbie dostępnej na lotnisku. Podróżujący powinien sam poinformować odprawiających o fakcie posiadania lekarstw, nie czekając na efekt kontroli.

Żywność

Produkty spożywcze, w stanie stałym- czekolady, batoniki, kanapki, warzywa i owoce dozwolone są w dowolnej ilości, w ramach wagi bagażu podręcznego. Podróżujący poza teren kraju powinien natomiast sprawdzić obowiązujące w danym kraju uregulowania oraz inne ograniczenia.

Produkty spożywcze typu płynnego, jak kremy, dżemy, galaretki czy jogurty, powinny zostać umieszczone w plastikowej torbie, a ich łączna wartość nie powinna przekraczać 100ml bądź 100g.

Wszelkie przybory kuchenne, typu noże czy widelce, należy natomiast spakować do bagażu rejestrowanego.

Sprzęt elektroniczny oraz odzież zwierzchnia

Zgodnie regulacjami obowiązującymi na mocy prawa ustanowionego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego sprzęt elektroniczny oraz odzież zwierzania powinny zostać skontrolowane pojedynczo w strefie check-in. Zaleca się wyjęcie całego sprzętu elektronicznego z lecącego z nami bagażu i oddanie go do oddzielnej kontroli. Identycznie należy postąpić w przypadku okryć zwierzchnich typu kurtki, marynarki czy żakiety.

Na co zwrócić uwagę pakując walizkę?

Podróżujący, pakując swoją walizkę, powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na obecność materiałów niebezpiecznych. Czym są więc materiały niebezpieczne? Za materiały niebezpieczne uważa się przedmioty oraz substancje stwarzające zagrożenie dla życia bądź zdrowia podróżujących, w trakcie lotu samolotem. Lista przedmiotów oraz substancji niedozwolonych została ustanowiona przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Niektóre przedmioty codziennego użytku, także zostały uznane za niebezpieczne, są to między innymi aerozole i perfumy, wybielacze, akumulatory, kleje i wiele innych przedmiotów, które w życiu codziennym nie wzbudzają w nas wątpliwości.

Pakując bagaż kabinowy bądź rejestrowany należy sprawdzić, czy na przedmiotach nie znajdują się oznaczenie, świadczące o tym iż jest to przedmiot uznawany za niebezpieczny.

Oznaczenia (Źródło: http://www.ulc.gov.pl):

W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących przewozu przedmiotu, na których znajdują się wyżej pokazane oznaczenia, należy skontaktować się z linią lotniczą z którą będzie odbywał nasz lot.

Zagubiony bagaż

W przypadku utraty bagażu przez podróżującego należy skontaktować się z agentem linii lotniczej, który przyjmuje reklamacje bagażowe.

Pasażer w trakcie składania reklamacji powinien przekazać agentowi stosowne dokumenty- kartę pokładową na podstawie której odbył dany lot, w trakcie którego doszło do zagubienia walizki oraz wywieszki bagażowe jako potwierdzenie posiadanie bagażu.

W trakcie składania reklamacji agent zadaje podróżującemu kilka standardowych pytań dotyczących m.in. wyglądu bagażu (typ, kolor, marka, czy bagaż był oznakowany- wywieszka z imieniem i nazwiskiem oraz danymi do kontaktu). W punkcie obsługi należy również udzielić informacji dotyczących adresu wysyłki, w przypadku gdy bagaż się odnajdzie, oraz dane do bezpośredniego kontaktu- numer telefonu.

Każdy pasażer składający reklamacje otrzymuje od Biura Reklamacji Bagażowych, potwierdzenie złożenia sprawy wraz z jej numerem.

Ważne jest, aby w trakcie jakikolwiek kłopotów z bagażem nie opuścić terenu lotniska!!

W Gdańsku Biuro Reklamacji Bagażowych znajduje się obok hali przylotów Schengen. W hali przylotów non-Schengen nie ma biura reklamacji, widnieją tam natomiast informacje gdzie należy się udać w razie gdy nie odnajdziemy swojego bagażu.

Odprawa biletowo- bagażowa

Odprawa biletowo- bagażowa odbywa się w czasie określonym przez linię świadczącą usługi przewozowe. Przyjmuje się, że na teren lotniska należy przybyć, co najmniej dwie godziny przed planowanym rozpoczęciem odlotu. Po zakończeniu odprawy biletowo- bagażowej oraz przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażer powinien skierować się do Sali Odlotów. W międzyczasie goście lotniska skorzystać mogą z punktów usługowo- handlowych znajdujących się na bezcłowej strefie.

Po przybyciu na lotnisko, podróżny musi przejść przez dwa punkty odprawy pasażerskiej- oprawę biletowo- bagażową oraz kontrolę bezpieczeństwa.

Odprawa biletowo- bagażowa prowadzona jest w specjalnych stanowiskach, oznaczonych logiem operatora linii lotniczych. Na tablicach obok stanowisk znajdują się również dane dotyczące podróży- miejsce docelowe, godzina wylotu samolotu i przylotu na miejsce oraz numer rejsu. Przy tym stanowisku pasażer okazać musi dowód tożsamości ze zdjęciem oraz dokument rezerwacji lotu na podstawie którego wydawana jest karta pokładowa. W czasie odprawy bagaż zostaje odpowiednio oznakowana i przekazany do załadunku.

Po otrzymaniu karty pokładowej należy udać się do kontroli bezpieczeństwa przed wejściem do sali odlotów. Po zakończonej kontroli pasażer oczekuje na moment, w którym samolot będzie gotowy na przyjęcie pasażerów na pokład, o czym poinformują pracownicy żeglugi powietrznej.

Obsługa VIP

W trosce o najbardziej wymagających pasażerów Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku oddano do użytku strefę VIP, obsługująca podróżujących samolotami prywatnymi i rejsowymi o zasięgu międzynarodowym oraz w ruchu krajowym.

W ramach pakietu VIP lotnisko Gdańsk- Rębiechowo oferuje swoim klientom wiele udogodnień. Klienci VIP podawani są dyskretnej kontroli granicznej, celnej i bagażowej oraz kontroli bezpieczeństwa.

Salonik typu VIP posiada komfortowe warunki wypoczynku przed wylotem- bezprzewodowy internet, bogatą ofertę artykułów spożywczych oraz napojów. W saloniku istnieje również możliwość skorzystania z urządzeń biurowych, telewizji oraz prowadzenia ważnych rozmów w odizolowanym od całej strefy pomieszczeniu. Klienci typu VIP otrzymują własny transport do/z samolotu, oraz mogą korzystać z miejsc parkingowych w pobliżu saloniku. Sala VIP pomieścić może grupę 60 osób. Wnętrze pomieszczenia VIP charakteryzuje się nowoczesnością i miłą atmosferą. W razie potrzeby do dyspozycji gości może zostać oddana sala konferencyjna idealnie nadająca się do przeprowadzania spotkań biznesowych czy konferencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>